Het Keizersysteem

Zoals al aangegeven spelen we al een aantal jaar de interne competitie volgens het zogehete Keizersysteem. Voor diegene die niet weten hoe dit systeem werkt, of die wel een opfrisser willen, hier een korte uitleg.

Het Keizersysteem werkt een beetje als een ratingsysteem. Aan het begin van het seizoen wordt een ranglijst gemaakt van alle spelers die meedoen. Deze worden op volgorde van (geschatte) sterkte gezet, en krijgen elk een waarde. De nummer 1 op de lijst krijgt het hoogste aantal Keizerpunten, zijnde 2x het (geschatte) aantal deelenemers aan de competitie. In ons geval is Eric van der Marel nummer 1 op de lijst en krijgt 30 punten, daarna volgt Joop met 29 punten etcetera.

Voor de eerste ronde wordt de poel in twee helften gedeeld, en speelt de bovenste helft tegen de onderste helft. Dus bij 14 deelnemers, speelt ronde 1 de nummer 1 tegen de nummer 8, nummer 2 tegen nummer 9 etcetera.

Als je een partij wint tel je het aantal punten van de tegenstander op bij je eigen punten. Als je verliest, blijft het aantal punten gelijk. En bij remise krijg je de helft van je eigen waarde. Je kunt dus geen punten verliezen. Echter, als je verliest, of niet op komt dagen, lopen de andere spelers qua puntentotaal wel steeds verder van je weg, waardoor het steeds moeilijker wordt om te klimmen (en dus clubkampioen te worden!).

Het voordeel van dit systeem is, dat je altijd ongeveer even sterke tegenstanders tegenover je hebt, en dat het niet erg is om een avondje vrij te nemen.

Er volgt nog 1 saillant detail: de herberekening. Het aantal Keizerpunten dat spelers hebben verandert gedurende het seizoen, en daarmee hun positie op de ranglijst. Echter, de waarde die hoort bij elke positie op de ranglijst blijft gelijk. In andere woorden, de nummer 1 is altijd 30 punten waard, de nummer 2 altijd 29 punten etcetera. Dit is logisch, want dit betekent dat je minder punten krijgt als je van mensen lager op de ranglijst wint. Deze verandering in waarde van spelers kun je verwerken in de, voor het Keizersysteem, kenmerkende herberekening. Voorbeeld: Als Alex, in ronde 1, wint van iemand met 20 punten, zakt deze tegenstander op de ranglijst. Op deze nieuwe positie heeft deze tegenstander, bijvoorbeeld, nog maar een waarde van 18. In dat geval telt Alex 18 Keizerpunten bij zijn puntentotaal op (i.p.v. 20). Dit compenseert dus voor het feit dat de persoon van wie je gewonnen hebt dus "te zwak was voor die positie".